Přestože jsou české televizní stanice zahlceny kvantem nových seriálů a často se prezentují i díla natočená před rokem 1989, stojí za to zmínit i minimálně reprízovanou Dlouhou míli. Seriál tehdejší Československé televize z prostředí vrcholového sportu, konkrétně atletiky vytvořil již tehdy uznávaný režisér Jiří Adamec (nar. 1948) a scénárista Ivan Hejna (nar. 1953) a přirozeně do děje zakomponovali téměř dokonalou syntézu postav ze sportovního prostředí.

Zaměřili se na osobní příběhy jednotlivých atletů nebo trenérů, ale i na vzrušující scény ze světových atletických mítinků. Klíčovou zápletkou byl však věčný boj úspěšného atleta za zenitem své slávy a dravého mládí. Půlkař a později mílař Michal Klánský (Jan Čenský) je prototypem mladého a úspěšného sportovce. Postava Ondřeje Veseckého (Svatopluk Skopal) je na první pohled diametrálně odlišná, ale při hlubším pohledu velmi podobná postavě Michala.

Nás ovšem logicky zajímalo zákulisí natáčení tohoto seriálu. Především „běžecké“ scény a tréninkové metody jsou i dnes pro mnohé atlety zajímavé i úsměvné. Zavzpomínejme na jediný český seriál z atletického prostředí z pohledu a ze vzpomínek režiséra Jiřího Adamce.

Pane režisére, co vás vedlo k tomu, že jste si pro TV seriál vybral ze sportovních oblastí zrovna atletiku, která v té době a ani dnes není zrovna příliš populární?

Takhle to v praxi nechodí… já jsem si atletiku nevybral, tu si vybral scénárista seriálu, syn Jiřího Hubače Ivan, který psal tenkrát pod pseudonymem Ivan Hejna. Asi proto, aby ho nikdo nespojoval s jeho geniálním otcem, scénáristou Jiřím Hubačem. A přiznám se, že jsem se Ivana tenkrát ani nikdy potom nezeptal, proč zrovna atletika. Ale možná těch důvodů bylo víc. Vím, že má atletiku jako sportovní disciplínu rád, možná ji dokonce kdysi sám provozoval, ale to si nejsem jistý…a nejspíš v ní viděl příležitost pro své dramatické příběhy. Jistě nemyslel na to, že atletika není fotbal a nemá masovou základnu příznivců…

Bylo snadné vybrat herce pro hlavní i vedlejší „běžecké“ role? Přece jen většinu záběrů z tréninků a závodů určitě nešlo jen tak zahrát? Proběhla pak před natáčením nějaká speciální příprava herců-běžců?

To bylo opravdu hodně nesnadné. Běžec mezi mladými herci byl pouze Honza Čenský, fyzicky zdatný byl tenkrát i Honzík Potměšil… a to byl pro seriál, kde bylo potřeba herců běžců hned několik, zapeklitý oříšek. Mnozí si představovali, že ty role budou hrát atleti, což by pro sportovní vyznění seriálu bylo jistě příznivé, ale co s tou podstatnější částí seriálu, kterou byl dramatický příběh atletů… co si tam počít s hereckým amatérismem výtečných sportovců? Nakonec to dopadlo tak, jak to dopadlo, našel jsem „přiměřené“ herecké typy a mladí herci se pustli do dlouhého běžeckého tréninku…

Proč pro roli Veseckého padla volba právě na Svatopluka Skopala, který před natáčením ani během něj nebyl zrovna atletický běžecký typ a navíc už měl i vyšší věk? Měl jste třeba v záloze i jiné jméno?

Ve všem, právě kromě toho běhání, bylo, jakoby ta role pro Sváťu Skopala byla přímo napsaná. Ostatní se stalo věcí jeho píle a chuti tu roli autenticky odehrát. Dřel jako mezek, jak si vzpomínám, zhubl, trénoval pod kuratelou trenéra Jílka a nakonec to pro něho dopadlo dobře.

Pokud vím, a jak jste už sám i vzpomenul, jediný Jan Čenský měl běžeckou minulost a do seriálu se nejvíc hodil. Musel i on projít nějakým konkurzem?

Ne, vůbec ne, Čenda byl od samého začátku jasný. Byla tam pro něho napsaná jiná role, než kterou hrál Sváťa Skopal. Také Čendovi přímo na tělo… on byl na tu hlavní roli tenkrát ještě hodně mladý.

V záběrech z halových závodů se v poli běžců jako komparsista často objevoval Róbert Štefko (vynikající ČS vytrvalec, účastník OH, dnes trenér). Byla to náhoda nebo částečně i záměr?

Já se s uzarděním přiznávám, že vůbec nevím, o kom mluvíte…

Prozraďte, jak náročné bylo natáčení záběrů z tzv. vrcholných závodů typu Memoriál Evžena Rošického apod.? Jakým způsobem jste musel pracovat?

Tohle natáčení na reálných závodech v Praze, Bratislavě a Budapešti byl skutečný majstrštyk toho seriálu. Nikdo nevěřil, že to bude možné, ale nakonec moje paličatost zvítězila. Chtěl jsem závody, kde bude spousta diváků na velkých stadionech, jako je dnes úžasná atletická Diamantová liga.

Tenkrát na atletiku geniálních amatérů tolik lidí jako dnes v Curychu samozřejmě nechodilo, ale pořád to bylo o násobky víc, než kolik by mohlo být na natáčení komparsu. Ten by v tisícihlavém počtu v tehdejším Československu, ale ještě víc v dnešním Česku, nikdo nezaplatil. Tyto scény, závody na 1500 metrů, jsme točili na těchto velkých atletických mítincích jako „vložené závody“. V přesně vymezeném čase na přesném místě. Museli jsme mít vše dokonale nazkoušené, příchody, odchody, postavení kamer, protože na vlastní natáčení byl vymezený přesně čas onoho „vloženého závodu“. Nic víc, ani o vteřinu.

Zajímavým zpestřením byl Veseckého „závod“ s tramvají. Šlo o záběry za plného provozu, a jak se říká na první dobrou?

Jak jinak v televizi v České republice resp. v Československu? Ano, natáčelo se za plného provozu… jako mnohokrát předtím mnohokrát potom… jako ty závody na Nép Stadionu v Budapešti…

Největším zážitkem byl asi poslední šestý díl, kdy probíhalo Mistrovství světa v Praze s velmi autentickými scénami tenkrát ještě neexistujícího Pražského maratonu. Kolik dní jste samotný maratonský závod točil a jak to probíhalo?

Natáčení maratónského závodu byl běžný denní, resp. v tomto případě tuším třídenní, natáčecí program takového seriálu. Jako třeba letecká havárie v mé Sanitce… tenkrát nikdo netušil, že se děje něco vyjímečného. Nebylo snadné na několik hodin zavřít třeba letenský tunel, tam běh a plný provoz vedle sebe nemohl být… ale to je u filmování zcela běžná praxe, něco je snazší a něco jde hůř.

Ale netušíte, kolik „moudré“ kritiky jsme sklidili od dobových chytrých novinářů. Umyli nás za maratón tak, že by se za nás měli stydět i příbuzní… ostatně celý seriál vysílaný tuším v premiéře 2 roky od ukončení natáčení, byl vysílán tehdejším vedením ČT se skřípěním zubů. Byl to prý „bolševický“ seriál, ze který se tehdejší mluvčí ČT na tiskovce přítomným novinářům omlouvala. To víte, je to natočené, musíme to odvysílat, když už se ty peníze takhle hloupě vyhodily…

Přihodilo se během natáčení celého seriálu něco, co jste musel složitě řešit a nakonec třeba muselo dojít oproti scénáři k razantní změně?

Ne, nic takového se nekonalo… tohle natáčení muselo být hodně precizně připraveno, aby to mohlo být natočeno tak, jak to nakonec natočeno bylo.

Přestože je ve všech dílech mnoho vtipných scén, je seriál celkově hodně smutný a s několika velmi tragickými momenty. Proč jste chtěl jít tímto směrem?

To jsou zákony dramatu, ten seriál není komedie, ani atletika ostatně není plná srandy, je spíš plná dřiny a odříkání…

Neuvažujete, že byste se po letech znovu pustil do pokračování Dlouhé míle nebo alespoň do natáčení seriálu z prostředí atletiky a vrcholového sportu? Dostal jste nějakou takovou nabídku od některé z televizních společností? Myslím, že třeba příběh Romana Šebrleho je hodně zajímavý.

Máte pravdu, nepochybuji o tom, že by se v českém sportu zajímavé téma našlo… dokonce zcela jistě zajímavá témata. Třeba skutečně právě životní příběh Romana Šebrleho by byl dobrým tématem. Ale scénárista v něm musí najít drama, konflikt a příběh nejen plný usilovné práce a úspěchu, ale i skutečných nefalšovaných kolizních životních situací. A to nevím, jestli právě život tohoto úžasného sportovce skýtá…

Pokud vím, nic podobného se nikde nechystá, navíc seriály tohoto typu se již dnes prakticky nedělají. Diváci s největší oblibou hltají dvakrát týdně již mnoho let vyprázdněné příběhy z různých ulic či ordinací, tak proč by se měl producent zabývat investováním hromady peněz do něčeho, co mu sledovanost stejně nezvýší. A veřejnoprávní televize? Tam mají na talíři jiné zájmy a zcela jiná témata.

1. ukázka ze seriálu

2. ukázka ze seriálu

Jiří Adamec – životopis

Jiří Adamec – Wikipedie

Dlouhá míle – Česko – Slovenská filmová databáze

Dlouhá míle – Filmová databáze

  • Dlouhá míle, šestidílný seriál ČST
  • Režie: Jiří Adamec
  • Námět a scénář: Ivan Hejna
  • Hudba: Karel Svoboda
  • Odborní poradci: Dr. Rudolf Dušek, PaeDr. Milan Jílek, Jan Kinda, PaeDr. Bohdan Müller, MuDr. Bohumil Šefrna a Miroslav Fráňa
  • V hlavních rolích: Svatopluk Skopal, Jan Čenský, Radoslav Brzobohatý, Petr Čepek, Josef Větrovec, Libor Baselides, Marek Vašut, Jan Potměšil, Eliška Vitanovská, František Němec, Petr Haničinec, Jan Teplý a další.
  • Vyrobila: Československá televize Praha ve spolupráci s ÚV ČSTV v roce 1989