V roce 1999 vznikla malá česká firma Benecykl, která si stanovila za cíl ulehčit život hendikepovaným dětem, dospívajícím a jejich rodinám tím, že vytvoří sportovní vozíky, jež jim umožní (dál) provozovat aktivní životní styl. Vznikly tak multifunkční sportovní kočárky vhodné pro běžné využití – pro běh, na in-line brusle, pro přidělání za kolo a s přídavnými lyžemi i na běžky.

Na variantu pro nejmenší – Kozlík Baby – se díky ochotě firmy Benecykl (www.benecykl.cz – hyperlink), jež kočárek pro náš velký test běžeckých kočárků a vozíku (link na trn uvozující článek) poskytla, dnes podíváme. Pokud jste někdy běželi třeba pražský Hervis ½ maraton, nebo jste ho sledovali, pak víte, jak Benecykl Kozlík vypadá.

Jsou to ty vozíky, díky nimž se mohou podobného svátku běhu zúčastnit i ti, kteří jinak běhat nemohou. Nezisková organizace Running With Those That Can’t využívá při závodních bězích Kozlíkovy prostornější varianty (Junior a Max). Kozlík Baby je jejich kratší verze a je vhodný pro děti od narození do čtyř let.

Vozík má trubkový rám z hliníkové slitiny, a přestože váží pouhých 8,5 kilogramu, je díky bočnímu závěsu kol až neuvěřitelně stabilní. Zkoušela jsem s ním běhat v rozbahněném zvlněném terénu podél slepého ramene řeky se starší (15kilovou) figurantkou. Ta nejen že ve vozíku usnula (což není běžná činnost, které by se přes den věnovala), ale terén s ní ani nehnul. A to jsem neměla k vozíku přidělané přídavné odpružení.

Stabilita a schopnost poradit si s nástrahami terénu jsou Kozlíkovo velké plus. Minus představuje nastavování správné geometrie zadních kol. Při volení sklonu kol máte absolutní volnost. To je samozřejmě pozitivum v případě, že už to máte v paži. Věřím, že je to něco, co se dá s používáním dostat do oka, a pak je to otázka pár vteřin.

Nováček, v tomto případě já, je však odsouzený ke štelování kol, opakovanému posílání vozíku a subjektivně nekonečnému centrování. Vozík mi totiž buď krásně jel a zatáčel doleva nebo doprava, nebo se veliká, dvacetipalcová kola sotva točila, ale vozík nezahnul ani o milimetr. Možná by to chtělo schopnější mezičlánek mezi keckami a kulichem anebo možnost buď absolutní volnosti, nebo jenom třeba dvou, tří poloh.

Vozík se velmi snadno skládá. Všechna tři kola jsou na rychloupínáky, sundáte je, sklopíte madlo na dvou kloubech a máte hotovo. Bez kol zabere vozík polovinu kufru v octavii kombi. Sedačka je ušitá z nepromokavé látky „Kortexin“, která se snadno udržuje. Bubnové brzdy reagují téměř okamžitě, madlo s ruční brzdou je výškově nastavitelné. Parkovací brzda se nachází nad zadními koly.

Opěradlo polohovatelné není, avšak přední kolo je – a je možné jej zvednout natolik, že dítě ve vozíku leží. To je navíc možné učinit kdykoliv. Takže když vám dítě usne, přizvednete přední část vozíku, povolíte rychloupínací svorky, kolo přizvednete a spící dítě sklopíte do lehu, čímž zabráníte tomu, aby se mu bezvládně bimbala hlava ze strany na stranu. Vozík má dokoupitelné a odmontovatelné odpružení.

V základní verzi není Kozlík, přes svou multifunkčnost, žádnou extrémně drahou srandou. Stojí 13 100 korun. Slabší už je, že veškeré příslušenství musíte dokoupit a není to úplně levné. Nutno dodat, že některé kusy (třeba boudička, síť čí pláštěnka) jsou nezbytné a investovat do nich budete muset, jinak vás bude limitovat počasí (pokud tedy nemáte extrémně odolné dítě, kterému by nevadilo držet si pár hodin nad hlavou deštník).

Příslušenství, které Benecykl ke Kozlíku nabízí, je opravdu velmi bohaté. Jednak to jsou rozšiřující sety: na běžky, na sníh, za kolo, tažný set a výstražný set, potom doplňky k vybavení: boudička s odepínací sítí proti hmyzu a kamínkům a přední malé otočné kolečko a nakonec příslušenství (vedle pláštěnky a několika druhů brašen, jež se liší podle velikosti a toho, na jakou část vozíku se upevňují, k němu patří také transportní vaky na vozík i na kola, sluneční clona, fixační vložka, baby nosítko nebo třeba i polstrovací polštářky).

Benecykl Kozlík je vzhledově atypický vozík s velmi příjemnými jízdními vlastnostmi – a to jak pro dítě, tak pro toho, kdo stojí u kormidla. Pokud hledáte variabilního společníka pro sportování a rádi podporujete české výrobce, stojí Kozlík rozhodně za zvážení. Proti jeho využití čistě jako běžeckého kočáru hovoří rozměry a vyšší pořizovací cena v případě, že dokoupíte nezbytné minimum a přihodíte k němu i pár zbytností, které transport dítěte usnadní. Motto výrobce zní „Kola pro radost“ a tahle kola radost z pohybu skutečně dokážou přivézt.

Parametry:

  • Provedení trubkový rám z hliníkové slitiny
  • Hmotnost 8,5 kg
  • Výška včetně kol 90 cm
  • Šířka stopy 78 cm
  • Nosnost 50 kg
  • Polohovatelná sedačka ano
  • Rozložitelná konstrukce ano
  • Snímatelný potah ano
  • Výška zad 58 cm
  • Délka sedáku 28 cm
  • Celková délka pro nohy 55 cm
  • Šířka sedačky v dolní části 34 cm
  • Šířka sedačky v oblasti ramen 46 cm
  • Šířka 58 cm
  • Délka 105 cm
  • Výška 60 cm

Ceník:

  • Ski set (saňo set + tažný set) 7 200 Kč
  • Saňo set (3× závěs lyží, lyže) 5 490 Kč
  • Cyklo set (tažná tyč, ochranný štít, adaptér na kolo) 3 328 Kč
  • Tažný set (tažný závěs, bederní pás) 2 900 Kč
  • Výstražný set (vlaječka, prut, blikačka) 490 Kč

Vybavení:

  • Boudička se sítí proti hmyzu a kamínkům BABY 2 700 Kč
  • Přední malé otočné kolečko BABY1 904 Kč

Příslušenství:

  • Zimní vak modrý BABY 3 700 Kč
  • Zimní vak červený BABY 3 700 Kč
  • Transportní vak černý BABY 2 600 Kč
  • Fixační vložka BABY modrá 1 800 Kč
  • Fixační vložka BABY červená 1 800 Kč
  • Brašna zadní velká 1 500 Kč
  • Baby nosítko 1 290 Kč
  • Brašna přední levá 1 200 Kč
  • Brašna přední pravá 1 200 Kč
  • Boční ochrana rukou (síť) 1 190 Kč
  • Pláštěnka BABY 1 100 Kč
  • Brašna zadní malá 1 100 Kč
  • Brašna na madlo 800 Kč
  • Příruční taška 800 Kč
  • Polstrovací polštářky sada 2ks 690 Kč
  • Obal na kola černý 690 Kč
  • Sluneční clona 490 Kč
  • Obal na kola interiér (pár) 290 Kč
  • Bezpečnostní pás pro dětskou autosedačku 90 Kč

Cena varianty do přírody/na běh: 13 100 Kč

(V ceně je kostra s potahem a pětibodovými bezpečnostními pásy, zadní kola s parkovacími brzdami, madlo, přední velké kolo – vše ostatní, včetně odpružení, je nutno dokoupit)