Ukazuje se, že vítězem se nestává ten, kdo má nejvíc, ale ten, kdo má nejvíc zážitků. Protože ve finále je on ten šťastnější.

Cože? To nemáme šetřit jako diví, abychom si mohli koupit nejmodernější telefony, televize a auta?

Přestože v nás bylo živeno přesvědčení, že materiální věci představují cestu ke štěstí, podle vědci přináší člověku nejdéle trvající pocit štěstí zážitky – z cestování, aktivit pod širým nebem, nových zkušenosti a návštěv výstav.

Můžeme mít pocit, že nová televize nám vydrží dýl než cesta výletní lodí na Bahamy, a že stejně tak i štěstí, které budeme z nákupu televizoru pociťovat, vyprchá později. Avšak pravda je jiná.

„Jedním z nepřátel našeho štěstí je adaptace,“ říká dr. Thomas Gilovhc, profesor psychologie na Cornell University, který už desetiletí zkoumá vzájemný vztah mezi penězi a štěstím. „Kupujeme si věci, aby nás učinily šťastnými, a skutečně se jim to daří, avšak jen na chvíli. Nové věci jsou pro nás zpočátku vzrušující, ale brzy si na ně zvykneme.“

Protože naši televizi máme přímo před sebou, je pro nás snazší se na ni adaptovat. Pomalu začne splývat s okolím. Cesty, které podnikneme a zkušenosti, které posbíráme, se stanou součástí naší identity.

Zamyslete se nad tím: co vás víc ovlivnilo – videohra, kterou jste měli jako děti nebo rodinní dovolená strávená v Řecku? Víte, že výlet, protože historky, které jste se sourozenci prožili, vás dokážou dodnes rozesmát, kdykoliv si na ně vzpomenete.

„Naše zážitky tvoří větší část toho, kým jsme, než hmotné statky,“ pokračuje Gilovich ve studii „A Wonderful Life: Experiential Consumption and the Pursuit of Happiness“, která vyšla v Journal of Consumer Psychology.

„Můžete mít své věci opravdu rádi. Můžete svou vazbu na ty věci dokonce považovat za součást své identity, zůstávající od vás nicméně vždy oddělené. Jsme souborem našich zkušeností.“ Lidé jsou maximálně společenské bytosti a smysluplné sociální vztahy přispívají velkou měrou k našemu životnímu štěstí.

„Jeden z důvodů, proč v nás nakupování vzbuzuje pocit štěstí, je daný tím, že nás snadněji, jasněji a hlouběji spojuje s ostatními.“

Foto: Tomáš Maceček

Naše zkušenosti z nás dělají toho, kým jsme, spojují nás s dalšími lidmi a přináší nás spousta radosti.

Tak co vám ještě brání? Vezměte peníze, které jste šetřili na nový gauč a vyrazte na maraton do Paříže nebo Berlína, zapište se do kurzu vaření nebo navštivte výstavu v místním muzeu. Budete mnohem šťastnější.