V posledních několika letech jsme se setkali s případy, kdy výrobce sportovního vybavení, v tomto případě obuvi, musel zaplatit miliony dolarů jako odškodné za uvedení zákazníků v omyl. Zákazníci omámení sliby si koupili zboží, které pak nesplnilo jejich očekávání. Před několika dny postihl podobný osud i firmu Vibram.

Bolestivé lekce z minulosti

Na podzim roku 2011 Reebok souhlasil s tím, že vyplatí 25 milionů dolarů zákazníkům, kteří si koupili boty EasyTone a RunTone. Připomeňme si, že boty byly tehdy charakterizovány svou nerovností a tudíž nestabilní podrážkou. Speciální tvar měl zajistit lepší práci svalům, především lýtkům a hýždím. Podle americké federální obchodní komise, neměl Reebok dostatek důkazů na obhajobu své marketingové pobídky, a proto se rozhodl na finančním vyrovnání se zákazníky.

O několik měsíců později, ve velmi podobném případě, společnost Skechers uzavřela dohodu o vypořádání, když se zavázala, že vydá 40 milionů dolarů na náhradách pro lidi, kteří si koupili Shape-Ups boty. Problém s reklamou botů byl velmi podobný jako u Reeboku, také se nakonec zjistilo, že výrobce neměl žádný pevný důkaz na podporu svých záruk.

3,75 milionu za lež?

V roce 2011 si americká běžkyně s českým jménem Valerie Bezděk koupila boty Vibram FiveFingers Bikila. Společnost inzerovala, že snižují riziko zranění a posilují svaly na nohou. Nicméně klientka žádné pozitivní změny nezaznamenala a v březnu 2012 podala na výrobce žalobu. Ta byla založena mj. na těchto slibech producenta:

  • Posílíte svaly na nohou i chodidle
  • Zlepšíte si rozsah pohybu v kotníku i prstů
  • Budete stimulovat nervové funkce důležité pro rovnováhu těla
  • Odstraníte dopad na patu a tím si vyrovnáte páteř a zlepšíte držení těla

Podle ní firma Vibram získala finanční výhodu na základě předložení falešných slibů, které ji přesvědčily, aby si boty koupila. Případ se vlekl několik měsíců. Jeho vyvrcholení nastalo teprve nyní, po dvou letech, na začátku května, kdy firma Vibram přistoupila na dohodu ve výši 3.750.000 dolarů. Peníze budou převedeny na účet depozitáře.

Od této chvíle zákazníci, kteří jsou nespokojeni s Vibram FiveFingers, mohou předkládat své žádosti o úhradu výdajů a obdržet náhradu škody v řádu desítek dolarů. Je zajímavé, že u jednoho nebo dvou párů nemusí předkládat žádný doklad o koupi.

Společnost tak ukončila soudní spor, přičemž důrazně popírá, že by se dopustila nějaké protiprávní či nesprávné činnosti.

Kde jsou tedy hranice marketingu? Tento článek příliš nevyznívá ve prospěch firmy Vibram, ale ukazuje, jak je vystaven riziku každý výrobce, který ve svých marketingových materiálech slibuje něco, co nelze dokázat. Za obrovským nárůstem prodeje pětiprstů bylo totiž vypuknutí módy minimalismu.

Minimalistické boty jsou často v honbě za ziskem nabízeny jako zázračný lék na problémy a zranění nohou. Nakonec ale mohou udělat více škody než užitku a to zejména v přechodné fázi, kdy přecházíte z běžných bot do minimusek.