V roce 1990 se Kanaďan Dan Britton rozhodoval, jestli si otevře posilovnu, noční klub, nebo začne vyrábět dětské vozíky za kolo. Vybral si tu třetí možnost a díky tomu vznikla o dva roky později značka Chariot. Tu po dalších devatenácti letech, v roce 2011, koupila švédská firma Thule a z respektu k rodinné tradici název Chariot uchovala.

V současné době nabízí Thule čtyři různé modely Chariotu (CX, Cougar, Cheetah a Corsaire), přičemž všechny se vyrábí v jedno- a dvoumístné variantě. My jsme měli díky ochotě obchodu www.dveplusdve.cz možnost otestovat nejvyšší model CX 1.

V prvé řadě je třeba mít na paměti, že Chariot je primárně multifunkční vozík – kromě běhu jej můžete vzít i na běžky, in-liny nebo na kolo. Nízko posazené těžiště, nastavitelné odpružení v závislosti na váze pasažéra a 20palcová kola zaručují opravdu plynulou jízdu, která víc než cokoliv jiného připomíná tiché klouzání plachetnice po klidném moři.

Bez ohledu na hmotnost pasažéra (modelky váží 6,5 a 16 kilo) a výšku běžce (165 a 192 cm), se s vozíkem běží pohodlně, prostor na běžecký krok je i při tempu vyšším než 5:30 min/km dostatečný a nemáte pocit, že se vozík příliš houpe a že nad ním ztrácíte kontrolu. O bezpečnost se starají pětibodové, snadno upravitelné pásy. Pokud byste potřebovali vyběhnout za tmy, nemusíte mít strach, že by vás někdo přehlédl – Chariot je samá reflexní plocha a září jak vánoční stromeček.

Zapůjčený model byl vybavený ještě bubnovými brzdami, díky nimž je možné ruční brzdou na madle vozík zastavit téměř na centimetru. Nové modely pod hlavičkou Thule mají brzdy kotoučové, jež jsou v porovnání s brzdami bubnovými náchylnější k poškození. Není to od nového majitele zrovna uživatelsky nejšťastnější krok.

Stejný je i dojem z nového systému pětibodových pásů, na který pasují pouze některé typy fusaků (musí být proříznuté od ramen až k pasu). Na vozíku je instalovaný zadní zavazadelník, který je možné v případě, že jej nepotřebujete, jednoduše sklapnout.

Součástí poměrně bohatého příslušenství, o němž bude řeč dále, je i miminkovník. Zásadní pomůcka, pokud chcete s vozíkem běhat už od narození potomka. Miminkovník je vlastně taková vypolstrovaná vložka, která se zavěsí na konstrukci Chariotu (nahoře se přicvakává přezkami, dole utahuje sponou).

Při běhu se v něm miminko lehoučce pohupuje, i když zrovna brázdíte chodníky plné boulí od kořenů stromů, silnice vyzdobené českými padesáti odstíny šedi nebo lesní cestu. Zároveň je však třeba říci, že je poměrně úzký. Pětiměsíční normálně oblečené, průměrně velké dítě se do něj vejde tak akorát. Červnová Kačenka (teď je listopad) s fusakem a kombinézou ho měla na délku skoro na knop. Tím se dostávám k asi jediné věci, kterou lze Chariotu vytknout. Z pochopitelných důvodů nemá polohovací sedadlo.

To, ač je jinak na první pohled pohodlné, odsuzuje pasažéra ke stejné poloze, jakou zaujímáte na lowcostových letech, když máte to štěstí a sedíte v první uličce nebo u východu. Sedadlo si sice nesklopíte, ale na nohy je místa dost. Přestože jej tedy někteří využívají stoprocentně místo kočárku, osobně si neumím představit, že bych neměla záložní variantu, do které bych mohla odrostlejší dítě dát spát alespoň do pololehu.

Vozík je vybavený patentovaným skládacím mechanismem Click’n’Store s automatickou pojistkou. Podle informací distributora je tím zajištěno nejrychlejší skládání na trhu. První skládání mi zabralo necelých deset minut, když jsem to dělala počtvrté, stačily mi minuty dvě. Takže tomu i věřím.

Přesto i složený vozík zabírá poměrně hodně místa. Do sedanu velikosti Renaulta Thalie ho sice s použitím trochu větší síly nacpete, ale nic víc už tam nedáte. Při přepravě je navíc třeba dávat pozor na fólie na střeše vozíku a jeho bocích (při protržení si pak připravte tři tisíce za první jmenovanou a po tisícovce za kus u těch druhých).

Cena je Chariotovou největší slabinou. Pokud byste si chtěli pořídit vozík nový, vybavený běžeckým setem, připravte si bez mála 31 tisíc korun. A počítejte s tím, že žádný kousek bohaté doplňující výbavy (zvláštní opora hlavy a těla, zimní fusak, kryt pro uskladnění, pláštěnka, držák na kelímek, držák na lahve, taška pro miminka, střešní nosič, přepravní vak) za hubičku nebude.

Je to stejné, jako když si kupujete luxusní auto. I s Thule Chariotem platí, že za hodně peněz se vám dostane hodně muziky (ale musíte mít kde ten orchestr uskladnit).

  • Hmotnostní limit 45 kg
  • Hmotnost 17 kg (do hmotností je započítána i hmotnost řídítek)
  • Šířka v úrovni ramen 59 cm
  • Výška k sezení 65 cm
  • Šířka pro průchod 83 cm
  • Řada Řada Sport
  • Rozměry (D x Š x V) 122×83×110 cm
  • Rozměry složeného vozíku (D x Š x V) 109×80×27 cm
  • Cena 30 988,–Kč