Multifunkční cyklovozík Croozer nemusím dlouze představovat. Modrý/zelený vozík s masivním stříbrným kovovým nárazníkem minimálně od vidění známe úplně všichni. Stačí vyrazit kamkoliv na cyklovýlet a na deset vozíků napočítáte devět croozerů.

Kolínskou firmu Zwei Plus Zwei, která Croozera vyrábí, založil v roce 1993 Andreas Gehlen jako zásilkový obchod, jehož jedinou komoditou byly vozíky za kolo. Dnes je z Zwei Plus Zwei celosvětový dodavatel cyklovozíků, který se pyšní jejich největší prodejností nejen v Evropě, ale i ve Spojených státech.

Díky ochotě dodavatele a prodejce Dvě plus dvě (hyperlink na www.dveplusdve.cz) jsme měli možnost otestovat model Croozer Kid 1 2014 určený k přepravě jednoho dítěte od narození do šesti let s maximální nosností do 50 kg. Hned na úvod je třeba zmínit, že podle nového manuálu se, „sportovní kočárek a vycházkový kočárek (…) nesmí používat k běhu nebo bruslení“. Přestože ještě vloni byl prezentovaný jako 3 v 1: za kolo, sportovní kočárek a jogger.

Poslední jmenované už tedy neplatí a můžete mít doma oficiálně „vozík za kolo, kočárek do města či sportovní golfové hole“. Nevím, jestli jsem jediná, ale obzvlášť poslední jmenované využití mi přijde krajně úsměvné.

Téměř šestnáctikilové hole, které mají složené rozměry bez madla a kol 104,5 cm x 87 cm x 27,5 cm?! To si z nás snad výrobce dělá legraci? Tohle je skutečně absurdní kamuflování faktu, že se vozík najednou nemůže oficiálně prodávat jako jogger, ale výrobce ho chce nadále inzerovat jako 3 v 1. Ráda bych někoho z Croozeru jejich výrobkem vybavila a poslala do města, do něhož má být podle nich vhodný na běžnou pochůzku, a pak domů hezky MHD. Myslím, že by popis rychle předělali.

Čili oficiální stanovisko zní, že Croozer není určený na běhání. Protože jsem velký punker a anarchista (a netušila jsem to), běhala jsem s ním. A věřím, že rozhodně nejsem jediná. Co tedy v případě, že se rozhodnete nedbat doporučení manuálu, můžete čekat?

Croozer je primárně cyklovozík, jehož dlouhodobě největším plusem byla cena a veliký zavazadlový prostor a minusem absence odpružení a odvětrávání. Od letošního roku se vozík vyrábí s odpružením, avšak zaplatíte za něj výrazně víc, než dříve. Tedy něco za něco. Samotný vozík je robustní, čímž zajišťuje dostatečnou bezpečnost v případě kolize.

Zároveň je třeba počítat s tím, že do běžně širokých dveří jej dostanete na knop, do panelákového výtahu už nikoli (a tím pádem ani na balkon). Je proto nutné mít na paměti, že skladování Croozeru je na prostor poměrně náročné. Jakmile přijdete jednou na princip, je rozkládání a skládání poměrně snadnou a rychlou záležitostí. Jednotlivé části jsou přidělané na závlačky.

Uvnitř je Croozer prostorný a podle komentářů tříleté dcery pro dítě pohodlný. Madla sedačky jsou vybavená odkládacím prostorem na pití, svačina a případně i další plyšoví/plastoví spolupasažéři se pohodlně svezou. Je možné k němu dokoupit miminkovník, jenž se přidělává na vnitřní ocelovou kostru. V deštivém počasí je problémem absence odvětrávání na bočních stranách vozíku.

Tam, kde cyklisté ocení mohutný zavazadlový prostor (60 litrů u jednomístného, dokonce 100 litrů u dvoumístného!), nezbývá běžci, než rezignovat na rychlost a delší běžecký krok a za vozíkem volně cupitat. Jakmile se totiž pokusíte natáhnout nohy a přidat, začnete si do zavazadlového prostoru kopat (v mém případě už při tempu 5:30 min/km, nutno podotknout že jsem „čahoun“ se 165 cm, pro vyšší běžce to musí být tedy obzvlášť pohodlné).

Ještě větší průšvih je to v sebězích, kde i při pomalém tempu do vozíku kopete, pokud si nedáváte pozor. Absence ruční brzy je v takové chvíli skutečně hodně znát (vozík jen vybavený pouze parkovací brzdou na boku). Madlo navíc není výškově nastavitelné. Přesto je pohodlně ovladatelný a ani lesní cesty a mírný terén mu nedělají větší problémy.

Nové sylomerové odpružení je prý natolik dokonalé, že jej není třeba upravovat v závislosti na váze dítěte. Sylomer je antivibrační separační materiál na bázi polyuretanu, který snižuje průnik vibrací a rázů do konstrukcí a naopak a běžně se využívá například ve stavebnictví. Když však běžíte s příliš lehkým dítětem (u nás necelých sedm kilo), zdá se, jako by hmota nebyla dostatečně zatížená a vozík dost drncá. S šestnáctikilovou pasažérkou už odpružení fungovalo o poznání lépe.

Alternativou jsou šikovné české ručičky – internetový obchod velofiala.cz nabízí kromě spousty užitečných informací týkajících se Croozeru také odpružení, jež je na něj možné namontovat.

K vozíku je možné dokoupit vedle již zmiňovaného miminkovníku (od 1.590,–) i vložku pro děti od 10 do 20 měsíců, jež tvoří oporu hlavy a trupu (od 1.290,–). Pro starší dítě však moc účel neplní, jakmile tříleťačka usnula, plynule se zvedla mimo „uši“ opěradla přidělaného suchými zipy a zbytek cesta spala zkroucená (viz fotka).

Dále je možné doplnit vozík sluneční clonou (od 340,–) a konzolí/nosičem na řidítka (od 649,–). Výrobce nabízí také pláštěnku (od 590,–), skladovací obal a podlážku (ani jedno jsem však nenašla nikde v prodeji).

Přestože je Croozer velmi oblíbený a přes zdražení pořád ještě finančně přístupný (od 16.299,–), pro běžce to není úplně nejideálnější volba. Koneckonců jim vlastně už ani není určený, byť by vás jeho vzhled a stálá prezentace v obchodech, jako „vozíku za kolo, sportovního kočárku a vozíku na jogging a in-line“ mohla snadno zmást.

U Croozeru se rozchází informace od výrobce a prodejce (zdroj: www.velofiala.cz), a proto uvádím všechny zjištěné údaje:

Údaje z katalogu:

  • maximální šířka v ramenou: 60 cm
  • prostor pro nohy: 58 cm
  • celkové rozměry bez madla (délka x šířka x výška): 113 cm x 69 cm x 87 cm
  • celkové rozměry ve složeném stavu bez madla a kol: 104,5 cm x 69 cm x 27,5 cm
  • výška držadla kočárku: 100 nebo 112 cm
  • hmotnost základní jednotky s madlem 11,4 kg
  • nosnost 30 kg

Naměřené údaje:

  • šířka vozíku 78 cm
  • hmotnost základní jednotky 15,8 kg
  • s joggingovým setem 17 kg
  • s cyklosetem 16,6 kg
  • s kočárkovým kolečkem 16,2 kg