Ve čtvrtém dílu našeho seriálu věnovaného běžeckým kočárkům se díky ochotě českého distributora www.kestrade.cz podíváme na kočárek B.O.B Utility Sport americké provenience.

Značka vznikla v roce 1994 ze spolupráce odborníka na cyklistiku Rogera Malinowského a leteckého mechanika Philipa Novotnyho. Jejich prvním produktem byl lehký jednostopý vozík za kolo YAK. Poté, co se jim narodili děti, se vrhli i na výrobu běžeckých kočárků, které příhodně nazvali Soumar, anglicky BeastofBurden.

Časem se dlouhý název zkrátil na dnes už vžité a stručné B.O.B. Kdo si tedy doteď lámal hlavu, co nebo kdo to ten BOB je, už dále nemusí. V roce 2011 potkal společnost stejný osud jako Chariot, i ji spolkla větší korporace – v tomto případě společnost Britax, výrobce kočárků a autosedaček.

B.O.B je ověnčený tolika medailemi, že až místy připomíná láhve vína ze supermarketu, na které si někteří vinaři lepí známky z kdejaké okresní soutěže.

B.O.B však obdržel mimo jiné několikrát po sobě prestižní výroční cenu britského časopisu Women’sRunning a Men’sRunning. Pro české běžce je ovšem než nálepky ze zahraničí podstatnější fakt, že je to v Čechách jediný homologovaný kočárek na běh a in-liny!

Na první pohled kočárek upoutá vzhledem – a to především šestnáctipalcovými pneumatikami s dvoupalcovou šířkou. Je to skutečný terénní soumar. Na oficiálních fotkách vypadají jako plastová, ale není tomu tak. Jsou nafukovací z polymerního kompozitu.

Na asfaltu je hlubokého vzorku až škoda a při prvních pár výbězích budete mít nejspíš podobný pocit, jako když sednete po létě poprvé do auta s přezutými zimními pneumatikami. Když však z asfaltu uhnete, nastane to pravá legrace. Kočár je neuvěřitelně stabilní a to, jak si dokáže poradit s terénními nerovnostmi vyráží dech. Boule, kořeny, nezakryté drenážní žlaby… cokoliv, na co si vzpomenete. Maximálně dosáhnete toho, že se písty odpružení lehce zhoupnou.

Odpružení má navíc dvě snadno nastavitelné polohy, které zaručují pasažérovo dostatečné pohodlí. V běhu kočár zvládá šotolinu i hluboké bahno. Tam, kde projede, ho zpomalit dokáže jen máloco.

Bezpečnost v kočárku je zajištěna pětibodovými pásy. Klasický fusak však do B.O.Ba nedostanete a budete si muset zakoupit speciální nánožník. Opěradlo se dá sklopit do 70% svislé polohy, čili téměř do lehu. I tehdy můžete s kočárem běžet tak rychle, jak zvládnete, aniž byste si do něj kopali.

Pokud však dáte na výrobce, který inzeruje, že je vhodný pro děti od 6 měsíců do tří let s maximální nosností 17 kg, a do sklopeného kočárku dáte dítě, které ještě samo nesedí, je třeba počítat se změněným těžištěm a tím, že velmi lehce zvednete přední kolo proklatě vysoko. Madlo kočárku není výškově nastavitelné a rám tvoří pevná slitina a hliník. Uvnitř sedačky jsou po stranách dvě malé síťované kapsičky, větší kapsa je zvenku opěradla, kočárek má samozřejmě také košík.

Kočárek je vybavený třmenovou ruční brzdou na předním kole a nohou ovládanou parkovací brzdou. Skládá se velmi snadno, a když sundáte kola na rychloupínáky, ještě snadněji z něj uděláte placičku. Na bezpečnostním poutku na zápěstí je navíc přidělaná spona, druhý konec na podvozku kočárku a umožňuje tak ve složené poloze snadné zajištění kočárku před nevítaným rozkládáním. Ten se navíc díky potaženému očku velmi snadno přenáší. Kočárek váží necelých dvanáct kilo a vejde se do kufru každého normálního auta.

Na kočárek je možné nacvaknout pomocí adaptéru (660,–) hlubokou korbu (3.430,– pouze v černé barvě, dodáváno s pláštěnkou) nebo autosedačku. Sportovní kočár však zůstává beze změny (sedačka se na rozdíl od ostatních kočárků nesundává) a vzniká tak vizuálně ne zrovna pohledný kočkopes. Adaptér je kompatibilní s korbičkami a autosedačkami Britax Römer. Běhat tedy můžete s miminkem od narození, jen je třeba počítat s tím, že vizuálně to nebude žádná hitparáda.

Ke kočáru je možné dokoupit kromě zmiňovaného fusaku (2.040,–) také transportní obal (1.320,–), svačinový pultík (660,–), který slouží jako náhražka madla, jež běžně kočárky mají a u B.O.Ba „chybí“, sluneční clonu (520,–) či pláštěnku (520,–). Prakticky vypadající pás s kapsičkou a prostorem na dvě lahve, který se podle promo fotografií přidělává na madlo, bohužel není zatím v prodeji. Kočárek je dostupný ve dvou barevných variantách, modré a oranžové a v případě, že si jej budete chtít pořídit, připravte si 14.300,–Kč.

B.O.B Sport Utility je jako Hummer. Ve městě s ním budete tak trochu pro legraci, ale v terénu, tam si s ním jízdu skutečně vychutnáte.

  • Hmotnost (čistá): 11,7 kg
  • Maximální zátěž: Vezená osoba: 17 kg, košík: 4 kg, kapsy na opěradle: 1 kg
  • Pneumatiky: 16" x 2,0" hrubé
  • Náboj: Rychloupínací náprava se zapouzdřenými ložisky
  • Ložiska: Zapouzdřená kuličková ložiska
  • Rozvor kol: 74 cm
  • Celková délka: 128 cm
  • Výška rukojeti: 102 cm
  • Celková šířka: 64 cm
  • Vnitřní šířka sedačky: 37 cm
  • Nasazená kola
  • Délka ve složeném stavu: 105 cm
  • Výška ve složeném stavu: 46 cm
  • Délka ve složeném stavu: 89 cm
  • Výška ve složeném stavu: 34 cm
  • Cena: 14.300,–Kč

  • Hluboká korba
  • Vnitřní rozměry:
  • Délka: 74 cm
  • Šířka: 32 cm
  • Výška: 18–21 cm
  • Vnější rozměry
  • Délka: 82 cm
  • Šířka: 41 cm
  • Výška: 55 cm (s otevřenou stříškou)
  • Hmotnost: 3,5 kg
  • Cena: 3.430,–Kč