Snad každý cestovatel zná turistické průvodce Lonely Planet. A každý, kdo je někdy držel v ruce, ví, v jaké kategorii bude hledat typy na ubytování. Ty průvodce dělí do tří cenových kategorií – top end, mid range a budget.

„Top-endové“ kočárky a vozíky máme za sebou, stejně jako ty „mid-rangeové“, zbývá nám už jen kategorie „budget“. Ta má na českém trhu jen jediného zástupce – kočárek polské provenience xLander xRun. Díky ochotě distributora Babypoint s.r.o. (www.babypoint.eu).

Xlander xRun je pravděpodobně kočár, který se vám vybaví, když někdo začne o běhání s miminkem mluvit. Ani nemusíte vědět, že se tak jmenuje. Je to onen subtilní kočárek s velkými, šikmo posazenými zadními koly, který jste už určitě viděli, protože je to suverénně nejběžnější běžecký kočárek v českých ulicích.

Nejvýraznější je na xRunu ovšem pořizovací cena, která je v případě základní sportovní verze v porovnání s většinou běžeckých kočárů takřka poloviční. Koupit se dá již od 7.489,– a to už je rozdíl, který vaše peněženka pozná. Co za tuto cenu dostanete?

V první řadě je třeba říci, že xRun není, alespoň na prvních pár pokusů, žádný propadák. Kočárek má sice přední kolo pouze dvanáctipalcové, ale zadní, šestnáctipalcová, kola pomáhají k tomu, že není nutné na jeho tlačení vydávat příliš energie. Jede hezky, bez větších potíží si poradí i s mírným terénem. Jak sportovní verze, tak podvozek s hlubokou korbou váží příjemných dvanáct kilo. Vyosená zadní kola zajišťují solidní stabilitu. Nicméně v náročnějším terénu především s hlubokou korbou běhat nelze, protože kočárek není odpružený a miminko dost nadskakuje.

S větším dítětem ve sportovní verzi to nebude už takový problém, o jeho bezpečnost se postarají pětibodové pásy, a když s ním nebudete sbíhat Sněžku, určitě z něj oběd nevydrncáte.

Kočárek má výškově nastavitelné madlo vybavené ruční brzdou a zvonkem. Nožní brzda je řešená poněkud zvláštně – každé kolo se brzdí zvlášť. Za předním kolem je v prostorném košíku schovaná moskytiéra.

Stříška se dá rozepnout a síťovaný materiál umožňuje dodatečné větrání. Opěrka zad se snadno polohuje popruhem a je tedy možné si libovolně volit náklon sedačky, kterou lze dát do úplného lehu. Na zadním opěradle je zvenku navíc ještě síťovaná kapsa.

Přední neotočné kolo je na rychloupínák, nicméně sundávat jej nejspíš nebudete, neboť ve chvíli, kdy je kočár složený, jej korba dokonce přečnívá. Skládání kočárku je třeba dostat trochu do ruky, přeci jen není úplně nejšťastněji řešené. Je totiž třeba stisknout páčky po stranách konstrukce ve výšce sedáku a pak překlopit madlo. Na to vám ovšem chybí třetí ruka.

Ke kočárku je možné dokoupit adaptéry (190,–), na něž lze nasadit hlubokou korbu (4.100,–) a autosedačku (od 3.490,–) (adaptéry pro autosedačku a hlubokou korbu se liší, je teda třeba zakoupit oboje). Pokud si korbu koupíte, není problém běhat s miminek od narození. K dalšímu příslušenství patří pláštěnka (od 590,–), nánožník (od 420,–), taška na rukojeť (od 1.040,–), rukávník (od 550,–), fusak (od 1.040,–), slunečník (od 590,–), sluneční clonu (od 490,–) nebo i držák na hrneček (do 190,–).

Parametry

  • délka x šířka x výška: 125×118,5×62,5 cm
  • d x š x v složeného podvozku: 100,5×38,5×64 cm
  • hmotnost: 11,8 kg
  • hmotnost samotného podvozku: 8,6 kg
  • dostupné barvy: šedá, zelená, oranžová, černá, béžová
  • nosnost: 15 kg

Hluboká korba:

  • d x š x v: 72×20×31 cm
  • hmotnost: 4,2 kg