Pro to, abyste byli úspěšní jak v běhu, tak v práci, je nutná konzistence a cílevědomost. Občas je ale těžké neuhnout z vytyčené cesty. Následujících dvacet sedm rad vám pomůže cíle dosáhnout.

1. Pořádně spěte. Ať už s hláškou: „Vyspím se v hrobě!“ přišel kdokoliv, neměl evidentně k dispozici tvrdá fakta. Nedostatek spánku může snížit vaši produktivitu, proto se snažte strávit oněch doporučovaných sedm až devět hodin v limbu!

2. Vytvořte si rutinu. A zvykněte si dodržovat to, na co jste si navykli. Naplánujte si činnosti, jako je například vyřizování emailů nebo posilovna po práci , na určitou dobu a snažte se je denně praktikovat. Brzy se z toho stane rutina ovládaná autopilotem.

3. Vstávejte dřív. Pokud bude i tak vaše spací směna dostatečně dlouhá, pokuste se natáhnout den a vstaňte o hodinu dřív – dokud je ještě ticho a nemáte kolem sebe tolik rozptylujících faktorů.

4. Držte se dál od emailové schránky. Příchozí pošta může být pěkně otravná. Zvykněte si kontrolovat schránku jen v určitý čas, nebudou vás tak rozptylovat průběžné žádosti a odpovědi.

5. Každý den si vytvořte seznam úkolů. Zahoďte dlouhodobé, nekonečné výčty. Místo toho si denně sepište reálné úkoly, s nimiž se pak vypořádáte jako složit prádlo, objednat se k doktorovi nebo zaplatit účet za kabelovku. Velké cíle rozbijte na malé kroky, třeba jít na hodinu jógy namísto pořádně vyrýsovaného pekáče buchet na břiše nebo napsat aspoň stránku, ne celou dizertaci. Jednotlivé krůčky se nastřádají a dají pak dohromady velké úspěchy.

6. Dělejte si polední pracovní pauzu. Nedaří se vám nic kloudného napsat? Nedokážete se přinutit umýt koupelnu? Vyrazte ven. Sportování během dne vás může správně nabudit a čas takhle strávený může posléze pomoct, abyste toho zvládli víc.

7. Nedělejte víc věcí najednou. Mozek není stvořený k tomu, aby zvládal příliš mnoho věcí naráz, a pokud se soustředíme jen na jednu věc, jsme schopní pracovat až dvakrát rychleji. (A nemáme teď na mysli cestování v čase jako ve Ztracených.) Vzpomeňme si na to, co nám bylo vštěpováno v dětství a dokončete jednu věc, než začnete další.

8. Vypněte si zvonění. Pokud je potřeba něco skutečně udělat, občas je k tomu klíčem ticho. Ztište si upozornění na příchozí emaily stejně jako vyzvánění – od toho je tu hlasová schránka!

9. Udělejte si seznam zlozvyků. Špatné návyky jsou stejně důležité jako ty dobré. Proto si sepište to, co nebudete dělat, protože to snižuje vaši produktivitu (přesně na tebe se díváme, Netflixi), a dodržujte to.

10. Hledejte nová řešení. Vyhraďte si nějaký čas, kdy si sednete a popustíte uzdy kreativitě. Pokud vás nebude nic rozptylovat, brainstorming vám může pomoct najít nejlepší řešení v rekordně krátké době. Bonus: kreativita jde ruku v ruce s větším štěstím.

11. Jako první vyřiďte to, co nejvíc hoří. Nejdůležitější úkoly si na seznamu vyznačte. Každý den začněte tím, že si sepíšete pár věcí, které je bezpodmínečně nutné udělat. Stůj co stůj se soustřeďte se na jejich vyřešení.

12. Držte množství přijaté pošty na nule. Jakmile otevřete emailovou schránku, vyřiďte veškerou poštu. Odpovězte, zařaďte, rozepište nebo smažte. Udržování schránky v takovém stavu je klíčem k tomu, abyste zůstali organizovaní a drželi se plánu. (A nezapomínejte schránku zavírat, když s ní zrovna nepracujete.)

13. Zůstaňte zdraví. Prostě… neonemocněte. (Což se snáz řekne než udělá.) Zdraví a produktivita jdou však ruku v ruce, proto je potřeba dodržovat zdravé návyky, jako je kvalitní stravování a sprchování po návštěvě posilovny!

14. Mějte po ruce tužku a blok. Dělejte to jako Richard Branson a noste s sebou propisku a kus papíru (nebo smartphone), abyste si mohli poznamenat užitečné nápady. Povzbuďte svou kreativitu a vytvořte si vlastní obal na sešit.

15. Odhlaste se ze sociálních sítí. Facebooku, Twittere a Pintereste. Sociální sítě dokážou být strašnými žrouty času. Studie prokázaly, že mohou v práci ukrást pořádnou porci času a dokonce mohou vést k horším studijním výsledkům. Ve chvíli, kdy potřebujete něco udělat, zvykněte si se odhlásit.

16. „Jezte žáby“. Přísaháme, že je to skutečný termín. Jakmile se vám ráno podaří sepsat nejpalčivější úkoly dne, vrhněte se na ten, do kterého se vám chce nejmíň. Budete ho tak mít brzy z krku a budete se cítit supervýkonně a nakopnutě. (Nemůžeme zaručit, že se pak objeví Pan Dokonalý.)

17. Zpomalte. A. Tohle. Čtěte. Pomalu. Abyste něco zvládli udělat, neznamená to nutně, že to vždycky musíte mít hotové jako první. Dopřejte si čas nad tím přemýšlet a znovu dobít baterky. Až se znovu vrhnete do kola, nová porce energie vám pomůže zvýšit výkonnost.

18. Hlídejte si čas. Věnujte jeden den zapsání toho, kolik času strávíte psaním emailů, čtením blogů, psaním esemesek atd. Možná vás překvapí, kolik času vám denně některé činnosti (třeba, ehm, prohlížení Pinterestu) sežerou. Jakmile zjistíte, kolik času na co využijte, stanovte si, co má pro vás prioritu (a zrušte, co nemá).

19. Nezdržujte se. Na každý úkol ze seznamu si vyhraďte určité množství času. Jednomu projektu věnujte konkrétní část dne a během ní se na něj soustřeďte. Jakmile čas vyprší, přesuňte se k dalšímu.

20. Odstřihněte se. Pořádná sluchátka vám pomohou odblokovat rozptylující prvky. Kolegové a kamarádi vás navíc budou mít mnohem menší tendenci vyrušovat, když uvidí, že jste uzavřeni ve svém světe.

21. Ohlížejte se. Vyhraďte si ke konci každého týdne čas na to, abyste si zrekapitulovali úspěšně splněné úkoly a provedli nezbytné úpravy rozvrhu na nadcházející týden.

22. Vytvořte si spouštěče. Rozmístěte si v práci a doma upomínky na to, co je třeba udělat. Dejte si na oči účty, které je třeba zaplatit nebo knihy, které chcete přečíst a na lednici si nalepte papírky s napsanými připomínkami!

23. Dobře jezte. To, co do sebe nasypeme během oběda, pro nás může udělat mnohem víc, než jen utišit hlad. Některá jídla, třeba losos, ořechy nebo mrkev nám dodají tolik potřebnou energii. Vynechte fast food a v jídelně si pečlivě vybírejte!

24. Zbavte se nepořádku. Odstraňte z dosahu všechno, co by vás mohlo rozptylovat. Umyjte nádobí, poskládejte prádlo a ukliďte ze stolů zbytečné papíry, snížíte tak pravděpodobnost, že něco odláká vaši pozornost. Pomozte si i tím, že v pracovním prostoru aplikujete některá pravidla feng-šuej.

25. Říkejte ne. Nepřepínejte se. Naučte se říkat ne – na pozvání na skleničku, když jste unavení, na extra projekty, když toho máte nad hlavu – pomůže vám to udržet pozornost a předcházet nejen zahlcení, ale dokonce i nemocem.

26. Dávejte si pauzu. Každý den si vyhraďte čas pro sebe, udržíte tak rovnováhu mezi hektickým světem a vaším vnitřním životem.

27. Stáhněte si pomoc. Pořád ještě potřebujete pomoct s plněním úkolů? Naštěstí na to existuje aplikace.