Na Náplavce na „pláži“ v Kayak Beach Baru se tyčí vlna z plastového odpadu. Není tam ale jen tak pro nic za nic: má upozornit na to, co už všichni víme – v oceánech, které jsou pro náš život zásadně důležité, je obrovské množství plastového odpadu. Nyní ale máte 10 dní šanci naší planetě zase trochu odlehčit a díky akci Run For The Oceans vyběhnout na pomoc oceánům. Značka adidas společně s organizací Parley odstraní plastový odpad z pláží a pobřežních lokalit podle toho, kolik kilometrů společně od 28. května do 8. června nasbíráme.

Vlna na náplavce byla vytvořená kolektivem PsychosNest z plastového odpadu sesbíraného z povodí Berounky. Najdete na ní mnoho zajímavého materiálu od plastových židlí, zalévacích konvic, polystyrenu a mnoho dalších předmětů, které v našich vodních tocích bohužel běžně přebývají.

Na 8. června připadá Světový den oceánů, proto značka adidas přišla s nápadem využít při této příležitosti sílu sportu a vyzývá všechny milovníky běhu, aby společnými silami přispěli ke změně a pomohli naší planetě. A k milionům lidí po celém světě se přidaly i známé tváře české scény, jako jsou Kovy, Bára Votíková, Andrea Bezděková, Natálie Kotková, kluci z Honest Guide Janek Rubeš a Honza Mikulka, Jan Mejdr, Maxim Habanec a mnoho dalších, včetně adidas Runners. Video, jak uvedené osobnosti běží pro oceány, najdete zde: https://www.youtube.com/watch?….

Ti všichni od 28. května do 8. června poběží pro Run For The Oceans, kdy za každý kilometr zaznamenaný prostřednictvím aplikace adidas Running společnost adidas spolu s organizací Parley odstraní z pláží, pobřeží a vzdálených ostrovů odpad odpovídající hmotnosti 10 plastových lahví, a to až do celkového objemu 227 000 kg. Zapojit se může každý a každý kilometr se počítá. Od roku 2015 společnost adidas vyrobila více než 30 milionů párů bot z příze Parley Ocean Plastic, kterou tvoří recyklovaný plastový odpad zachycený na plážích a v pobřežních lokalitách. Zapojte se proto i vy – má to smysl.

Jak se do běhu zapojit?

Stačí si nainstalovat bezplatnou aplikaci adidas Running, zaregistrovat se, připojit se k výzvě Run For The Oceans a spolu s dalšími statisíci běžci zaznamenávat všechny vaše uběhnuté kilometry. Nezapomeňte, každý kilometr se počítá! Více informací najdete na stránce adidas.cz/run­fortheoceans, kde se také můžete zaregistrovat.

Téma ekologie je pro mladou generaci důležité

V rámci letošní akce Run For The Oceans si značka adidas nechala u agentury STEM/MARK provést průzkum o tom, jak Češi z generace Z a mileniálů vnímají ekologii a jak se v této oblasti „činí“. Tři čtvrtiny mladých lidí považuje znečištění oceánů za jeden z největších problémů životního prostředí a polovina dotázaných už se alespoň jednou ekologické akce zúčastnila a také vidí v recyklovaných materiálech budoucnost. Dvě pětiny dokonce doma mají nějaké oblečení z recyklovaného materiálu.

Nápoje v PET lahvích? Raději už ne

A jak to máme s nákupy? Padesát sedm procent mladých z těchto dvou generací k nákupu vůbec nepoužívá jednorázové tašky. Mikrotenové sáčky volí při nákupu pečiva nebo ovoce a zeleniny téměř každý, naopak plastová brčka už pouze jedna třetina. Nápoje v PET lahvích si pětina kupuje jen výjimečně, či dokonce vůbec. S boomem rozvozu jídla bývají trnem v oku také jednorázové boxy na jídlo s sebou, které stále využije alespoň občas každý druhý.

Kafe s sebou si občas (nebo častěji) kupuje přibližně polovina lidí, stejný počet mladých lidí má i doma vlastní kelímek, ale pravidelně si do něj nechává připravovat nápoje jen méně než třetina z dotázaných.

- KONEC -

K dnešnímu dni iniciativa adidas x Parley Run For The Oceans celosvětově spojila více než 3 miliony běžců, kteří společně uběhli 25,5 milionu km a získali tak 2,5 milionu dolarů na rozvoj iniciativ a vzdělávacích programů organizace Parley v boji proti znečištění oceánů plastovým odpadem. V roce 2019 se programu zúčastnilo 92 škol, které nyní fungují jako vzdělávací centra a záchytná místa místních komunit pro sběr plastu. Díky tomu se programu zúčastnilo také na 70 000 dětí a jejich rodin.

Toto je ovšem jen začátek globální iniciativy. Jak bylo oznámeno v rámci strategie adidas „Own the Game“ v březnu (2021), projekt Run For The Oceans bude dále rozšířen do podoby inkluzivnějšího digitálního i fyzického komunitního prostoru. Cílem společnosti adidas je do roku 2025 dosáhnout celkové účasti 40 milionů lidí.

Společnost adidas také nedávno odhalila plány založené na třech strategických cílech pro vytvoření lepší budoucnosti sportu prostřednictvím udržitelnosti, důvěryhodnosti a inkluzivity. Pro udržitelnější budoucnost přestane adidas do roku 2024 používat nově vyrobený polyester a ve všech výrobcích bude používat pouze ten recyklovaný.

Sledujte komunikaci @adidasrunning na Instagramu, Facebooku a Twitteru –#RunForTheOceans a #adidasParley.

O SPOLEČNOSTI ADIDAS A ORGANIZACI PARLEY

V dubnu 2015 společnost adidas oznámila partnerství s organizací Parley for the Oceans, která se snaží šířit povědomí o tom, jak krásné, ale i zranitelné jsou oceány. Jako zakládající člen podporuje adidas organizaci Parley for the Oceans v jejím vzdělávacím a komunikačním úsilí a v její komplexní iniciativě Ocean Plastic Program, jejímž cílem je zastavit znečišťování oceánů plasty. Tato iniciativa vychází ze strategie AIR: Avoid („vyhýbej se“), Intercept („zachytávej“) a Redesign („přepracuj“).

Díky běžcům po celém světě zatím společnost adidas využila plastový odpad z pevniny a oceánů k výrobě více než 30 milionů párů bot. I proto si značka nyní vytyčila ambiciózní cíl: od roku 2024 již bude při výrobě svých produktů využívat výhradně recyklovaný polyester. V loňském roce (2020) přitom z recyklovaného plastového odpadu pocházela již více než polovina polyesteru, který adidas při výrobě používal.

Společnost adidas nedávno uvedla na trh materiál PRIMEBLUE – 100% recyklovanou funkční přízi obsahující složku Parley Ocean Plastic. Nová, udržitelnější kolekce produktů adidas x Parley PRIMEBLUE využívá přízi tvořenou z 50 % složkou Parley Ocean Plastic. Běžci tak mají k dispozici sportovní oblečení, které pomáhá nejen sportovnímu výkonu, ale také planetě.

Více informací najdete na adidas.cz/parley.