Deset tisíc běžců a další tisíce jejich přátel a fanoušků běhu. Volkswagen Pražský maraton se po tříleté pauze o nádherné májové neděli vrátil do centra metropole a přinesl vlnu euforie z pohybu. A také zcela prokazatelný ekonomický přínos, ať už okamžitý, tak nepřímý. To potvrzuje i ekonom Zdeněk Tůma, bývalý guvernér České národní banky, sám zdatný běžec.

Přivítal tak návrat vrcholné běžecké události v plném rozsahu, ať už sportovním, účastnickém i z pohledu doprovodného servisu a služeb. „Jsem taky běžec, který se účastnil několika pražských maratonů i půlmaratonů. Jako ekonom vnímám, že je to globální značka, která dává pozitivní povědomí o Česku. Ekonomický dopad se výrazně liší v tom, jestli děláte sebevětší lokální akci, anebo dokážete přitáhnout mezinárodní publikum. To platí pro sportovní i kulturní události,“ říká.

Fakta tu hovoří jasně, část partnerů maratonů tvoří nadnárodní značky, zhruba polovinu účastníků zahraniční běžci, stále přibývá žen, přímý přenos může sledovat až 781 milionů diváků v 131 zemích světa. „Znám kolegy z centrálních bank, kteří jezdili po světě a běhali maratony, brali s sebou i členy rodiny. A potom strávili víkend v tom městě, to jsou jen samá pozitiva ze všech stran,“ potvrzuje Tůma. Jen na pražský maraton jezdí lidé z více než stovky zemí.

„Funguje to paralelně. Že je maraton, Praha i samotné Česko vidět a je o něm slyšet, a pak samozřejmě i tím, jak sem přímo dopadnou peníze okolo konání. To se pak v byznysu projeví i později ve výběru daní a rozpočtech,“ dodává. Podle výzkumů se pražský maraton podílí na generování až 693 milionů korun pro hlavní město, 243 milionů Kč pro veřejný rozpočet Prahy a třeba přinese aspoň na čas 336 pracovních mís­t.

Negativní dopady v podobě krátkého omezení života v centru města jsou podle něj minimální. „Lidé už si zvykli a ta organizace je natolik profesionální, že bych se vůbec nebál. Spíše se objevuje zajímavá atrakce, koneckonců podél trati bývá hodně lidí, kteří běžcům přijdou fandit," podotýká ekonom. A pak třeba i sami vyběhnou.

„Ta motivace je pro každého jiná. Mám kamarády, kteří běhají, že je to baví a závody ani nepotřebují. Většina lidí má ale ráda cíl nebo výzvu poměřit se s někým nebo časem. Já sám mám během roku rád pár milníků, které mi dávají motivaci do tréninku. Ty lockdowny bez vidiny závodu tomu neprospívaly,“ pokyvuje hlavou nyní 62letý ekonom. V posledních dvaceti letech několikrát už běžel spolu se synem půlmaraton v Českých Budějovicích, odkud pochází, proběhl se i v Praze. Letos absolvoval mrazivý pražský půlmaraton, ale na start maratonu se vinou přece jen slabšího tréninku v posledních měsících tentokrát nepostavil.

Cenu pražského maratonu podle něho zvyšuje unikátní koncept. „RunCzech je originální v tom, že je to série běhů. S New Yorkem nebo Londýnem se to porovnávat nedá, sem se tak velký maraton zkrátka nevejde. Praha je menší. Ale díky tomu, že se dokázaly zkombinovat běhy ve více velkých českých městech, bývá RunCzech vnímán až naroveň těm nejsilnějším běžeckým destinacím. V tomto směru organizátoři RunCzech opravdu rozběhávají celou republiku,“ tvrdí. V ještě předcovidovém roce 2019 s RunCzechem a jeho závodním číslem běželo 95 129 lidí. Navíc Praha a její organizační tým zásobují svět běhu inovacemi jako například poslední soutěží Battle of the Teams.

Běžecká značka RunCzech patří podle Tůmy zcela jistě mezi nejvýznamnější sportovní brandy v celé zemi. „Některé věci jsou nesouměřitelné. Ve vrcholovém sportu máte podniky jiného typu jako mistrovství světa, světové poháry nebo třeba Zlatá tretra, ty jsou bezpochyby silné. Ale kombinace světové špičky se širokou veřejností a přímá účast až desetitisíce lidí, taková jiná značka tady není, tím jsou zcela unikátní,“ doplňuje.