V čase, kdy tento rozhovor vznikal, zbývalo do startovního výstřelu závodu na Brněnské přehradě rovných 100 dní a přihlášeno bylo 1300 závodníků. Loni byl tento relativně nový závod oceněn Českým atletickým svazem mezi TOP 10 nejlepšími závody a čtvrtou nejlepší akcí města Brna. Stále populárnější a druhý největší běžecký svátek na Moravě má pod palcem Petr Božek z brněnského Triexpertu, se kterým jsme si povídali především o novinkách čtvrtého ročníku.

Pokud si dobře vzpomínám, tak minulý rok jste naznačil, že se snad díky problematickému jednání s některými dotčenými orgány další ročník asi neuskuteční. V čem byl ten problém a jak jste to na konec vyřešili?

Problém s povolováním závodu je komplexní otázkou a není to pouze o přístupu Magistrátu města Brna. Ten je velmi kladný. Pan primátor Onderka je velký fanda sportu, převzal nad naším závodem záštitu a ročně z rozpočtu města Brna dostáváme vždy finanční podporu. Ostatně nás výrazně finančně podporuje i Jihomoravský kraj včele s náměstkem hejtmana panem Juránkem, samotným zapáleným běžcem, který také převzal nad naším kláním záštitu.

Nejasnosti jsou vždy při jednání s Policií ČR a Městskou policií Brno. Tyto orgány dopředu nemůžou nikdy zaručit, že nám povolení udělí. Jde o personální obsazení akce, finanční rozpočet, stížnosti občanů, vyhodnocení minulého ročníku a aktuální dopravní situaci…

Je problémem pro udělení potřebných povolení i lokalita Brněnské přehrady, která je čím dále více populárnější mezi obyvateli města Brna i turisty?

Víte, Policie ČR i Městská policie Brno je vždy první na ráně, když si někdo stěžuje… Jsou na nás přísní. Rozumím tomu, nesou odpovědnost a vše musí být perfektní. Na Brněnské přehradě je přes rok řada akcí (ohňostroje, triatlonové a cyklistické závody atd.) a policejní složky jsou pod tlakem místních obyvatel a uživatelů komunikací. Musíme tak při plánování organizace dbát i na zájmy občanů, kteří v dané lokalitě žijí, a skloubit to s konáním druhé největší sportovní akce v Brně.

Za předchozí tři ročníky jsme ve spolupráci s Policií ČR, Dopravním inspektorátem Jihomoravského kraje, vyzkoušeli více variant a našli společně organizační model, který funguje k oboustranné spokojenosti. Za dosavadní spolupráci s policejními orgány jim mohu jen a jen poděkovat. Sice vnímám to, že jsme neustále pod tlakem, ale vše funguje opravdu dobře… Platí jednoduché pravidlo: „Každý rok musí být skvěle organizačně zabezpečen, jinak se může stát, že povolení na další ročník prostě nedostaneme.“

Pár dní po závodě vždy posíláte všem účastníkům dotazníky kvůli zpětné vazbě. Jaké byly nejzajímavější postřehy, co se nejvíc líbilo a příp. na co si naopak běžci stěžovali?

Nejvíce si běžci pochvalovali atmosféru závodu, informovanost před závodem, tři občerstvovací stanice a zavedení startovních vln. Líbili se jim i účastnické medaile a trička a samozřejmě bohatá tombola s možností vyhrát automobil.

Nejvíce negativních reakcí jsme zaznamenali na kvalitu jídla po závodě a fronty na občerstvení.

Přestože je Vokolo príglu velice oblíben, chválen a oceněn, co konkrétně máte v plánu letos z organizačního hlediska vylepšovat a čeho se chcete vyvarovat?

Určitě bychom chtěli reagovat na stížnosti z loňského ročníku a vylepšit kvalitu jídla, které nabízíme po doběhu. A zavést více výdejních míst na občerstvení. Zatím je také v jednání i možnost, aby se závodníci mohli po závodě osprchovat.

S ohledem na rostoucí zájem o účast na našem závodě a množství lidí, kteří se pohybují v areálu TJ Lodních sportů Brno během celého závodního dne, plánujeme i výrazně zlepšit informační značení v areálu a rozšířit zázemí o přilehlé nově zbudované parkoviště. Zde pravděpodobně umístíme další velkokapacitní stan.

Dnes už je známo, že letos chcete přijít s novinkou, a to se závodem čtyřčlenných teamů. Co vás k tomu vedlo a jaká pravidla bude tento nový závod mít?

Chtěli bychom zavedením závodu čtyřčlenných týmů přivést na trať závodu i běžce, kteří třeba ještě žádný závod neběželi a mají z toho obavy. Vycházíme z myšlenky „Jeden za všechny, všichni za jednoho.“

Podmínkou hodnocení týmu v konečném pořadí je, aby všichni jeho členové doběhli v rozmezí 30 vteřin. Tým je pak v konečné výsledkové listině týmu hodnocen dle času, který dosáhl nejpomalejší člen týmu. Týmy mohou být mužské, ženské i smíšené a závodí se pouze v jedné kategorii týmů bez rozdílu věku a výkonnosti.

Věříme, že členové týmu budou spolu na závod společně trénovat a na trati si vzájemně pomáhat. A snad i touto cestou se nám k běhání a závodění podaří přivést více lidí.

Opět navyšujete kapacitu a to na 1800 běžců. Jak budete letos řešit start, budou opět startovní vlny?

Ano, tento model se nám v loňském roce velmi osvědčil. A je ideální pro daný charakter tratě, které se po cca 4 km z široké silnice zužuje na malou lesní pěšinu.

Kdo především vám schvaluje kapacitu? Nebo je to jen vaše rozhodnutí?

Kladné stanovisko ke konání celého závodu musí dát celá řada samosprávných i státních orgánů. Kromě Policie ČR, Městské policie Brno a Odboru dopravy Magistrátu města Brna i Lesy ČR, Městská část Bystrc, Městský úřad Kníničky a Kuřim nebo i Dopravní podnik Města Brna. Kapacita závodníků je jen jedním z kritérií, které jsou každý rok těmito orgány přezkoumávány.

Jaký je podle vás maximální možný strop v počtu běžců? Ptám se hlavně proto, že si běžci vždy tak trochu stěžují na problematické místo „Skalka“, kde se loni, i přes start ve třech vlnách, trať ucpávala.

Ano, konec druhé vlny a začátek třetí vlny se nám vzadu „Na Skalkách“ loni potkal a bylo znemožněno na určitou krátkou dobu předbíhání. Letos plánujeme mezi těmito dvěma startovními vlnami dát větší rozestup. Maximální počet běžců je dle mého názoru dán právě propustností závodní tratě a kapacitou zázemí. Každý rok kapacitu mírně navyšujeme, abychom si byli jistí, že to organizačně zvládáme. Pak to vždy vyhodnotíme. Osobně si myslím, že kapacita je omezená na max. 2000 běžců a přes tu již nepůjdeme.

Kromě navýšení kapacity každoročně zvyšujete i startovné, letos až na 550 Kč. Nebojíte se, že v tomto směru budete časem srovnávaní s Run Czech či Run Tour?

Tak předně musím uvést, že startovné v letošním roce bylo do konce května 450,–Kč. Od června pak zmiňovaných 550,–Kč. A ve spolupráci s naším hlavním partnerem běžeckými prodejnami TRIEXPERT je startovné pro členy zákaznického klubu „TRIEXPERT“ celou dobu 250,–Kč. Takto nastavené startovné umožní vyrovnaný rozpočet akce. Také si myslíme, že startovné odpovídá kvalitě závodu a služeb, které účastníkům poskytujeme. Každý v ceně startovného dostane účastnické tričko s potiskem, pamětní medaili, 3× občerstvení na trati, hlavní jídlo a nápoj po závodě a při posledních dvou ročnících i možnost vyhrát nový osobní automobil v tombole… A jestli nás budou srovnávat s jinými závody? Ano, vždy nás běžci budou srovnávat s jinými závody. A to je dobře, jen tak se můžeme pořád zlepšovat a nabídnout něco navíc nebo originálního.

Jakým směrem se chcete v dalších ročnících ubírat? Možná to bude znít bláznivě, ale napadlo vás třeba, že díky propustnosti tratě, se může Vokolo príglu stát prestižní akcí, na kterou budou mít přístup třeba jen závodníci s určitou výkonností, jako je tomu třeba na maratonu v Bostonu?

No, to mě ani ve snu nenapadlo… Je pravdou, že kapacitu závodu navyšovat již moc nebudeme a ani nechceme. Chtěli bychom držet atmosféru a kvalitu našeho běžeckého klání a jít spíše cestou kontinuálního zlepšování organizace a služeb pro běžce a běžkyně. Určitě nepůjdeme cestou obrovského masového běhu, i když by si ho Brno zasloužilo.

Sice je tato cesta obtížnější při shánění sponzorů a partnerů akce, které právě zajímají spíše masové závody. Nicméně z dlouhodobého pohledu věříme, že se nám podaří vybudovat oblíbený závod střední velikosti, na který bude pravidelně dopředu vyprodáno.

Přislíbili vám už účast konkrétní běžci z naší vytrvalecké špičky? Můžou se diváci znovu těšit i na běžce z Keni či Etiopie?

Zatím nemáme přislíbenu účast domácí vytrvalecké elity a ani zahraničních špičkových běžců. Většinou se hlásí až měsíc před závodem dle aktuální formy…

Můžete prozradit, jaké další novinky nebo překvapení připravujete pro letošní 4. ročník? Bude letos v tombole hlavní cenou opět automobil?

Novinkami je zmiňovaný závod týmů, pro zájemce zasílání sms po závodě s výsledným časem či zobrazení interaktivní trasy závodu na našem webu (www.vokolopriglu.cz/mapa-zavodu).

Pro něžné pohlaví připravíme účastnická trička závodu v dámském střihu. A automobil… nechte se překvapit… Těšíme se na vás.

Webové stránky závodu